Bokrea

Det var verkligen inte bättre förr då utbudet av pocketböcker var minimalt. Då blev bokrean en dyr månad - kunde  inte låta bli att köpa alla de böcker som jag bara hade råd att sukta efter när de såldes till ordinarie pris.

Med pocketintåget kan jag utesluta alla deckare och nästan alla romaner på bokrean.  Kan vänta på dem tills de kommer i pocket, om de inte redan finns. Nu lägga koncentrationen och pengarna på fakta och lyrik. På lördag blir det första besöket av och om det blir som det brukar, kommer det att följas av fler. Det gör gott för själen att titta och bläddra i böcker. Sista reaveckan är nog de roligaste. Priserna går ner och hyllorna ska tömmas. Och när en bok kostar nästan ingenting då finns plats för helt okända titlar och författare. Har hittat en och annan pärla på det viset. Hur det blir i år återstår att se.

Men just nu står följande böcker på min sannolika köp-lista : 

Kristina Lugn,Hej då, ha det så bra!: Den kvinnan skriver suverän poesi.

Stilblommor och grodor: Kuriosa om språkliga tabbar

Tännsjö, Du ska understundom dräpa: Han är en inställning som jag har svårt för, men han har modet att skriva om svåra frågor utan att välja den lättaste vägen ut.

Svensson, Långtråkighetens filosofi: I tidevarvet där alla lever med fulla almanackor bara måste jag åtminstone bläddra i den här boken.

Juvenalis, Satirer: Intressant att se hur  en romare från 100-talet  skrev  sådant.

Sedan  några romarer: K. Ekmans Skraplotter E Johanssons Näckrosträdet och Den ryske debutantens handbok av Shteyngart.

Sedan är det en helt annan historia vad som ligger i kassen när jag går ut ur bokhandeln.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits