Fet mat ofarlig för vem?

Undrar hur många fler pizzor, raggmunkar och hamburgare som åts till lunch jämfört med en annan vanlig onsdag? För idag har vi fått veta att det hälsomässigt inte har någon betydelse om maten vi äter är fet eller inte. Inte heller viktmässigt enligt den studie som refereras till i allsköns media.

Det första har jag ingen aning om men det andra säger jag bestämt emot. Vet av egen erfarenhet att det betyder massor (av kg) för vikten vad man stoppar in i munnen. Att äta mer energi än man förbrukar gör att man går upp i vikt, vare sig det är fett, sockersött  eller fiberrikt man stoppar i sig för mycket av.  Enkel matematik, precis som det är lätt att räkna ut att det  går snabbare att trycka i sig en semla än tre portioner havregrynsgröt för mycket.

Men det var inte det jag tänkte på när jag läste artikeln utan  något helt annat. Vad jag vet är det första gången en studie på kvinnor leder till rubriker som handlar om hela befolkningen. Alla andra gånger jag känner till är det studier på mäns hjärtsjukdomar med mera  som blir allmängiltiga. Minns en rubrik : "Svenska folket blir fetare" som referar till mönstrande mäns viktökning över åren.  Vilket inte ska läsas som att det ena är mer rätt än det andra.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits